je hebt wel meteen een hele hoop vragen hé niels
geen probleem hoor.
-als het griekje nog een jonge naakweek is heeft het nog niet zo'n groot stuk grond nodig. 1tot3 m² lijkt me voorlopig dan wel voldoende. je zal dan waarschijnlijk al moeten zoeken wil je je schildpadje nog terugvinden.
-een vergunning, ja, wat bedoel je eigenlijk? voor je schildpadje zijn er citespapieren nodig. die zou je moeten verkrijgen bij de aankoop. voor het buitenverblijf natuurlijk niet. (tenzij het echt een super grote, gemetselde villa wordt dan).
-ik geef mijn griekje enkel groenvoer: weegbree, paardenbloem (zowel bloem als blaadjes), klaver, witloof, andijvi,...
sommige mensen geven katten- of hondenbrikken, maar dit raad ik je af, hierin zitten te weel bouwstoffen die bultvorming en dergelijke veroorzaken.
-Het inrichten gebeurt best op een zo natuurlijk mogelijke manier, boots hun leefomgeving van in het wild na, zaai grassen, kruiden, onkruid, testudomix en leg her en der stenen.
een serretje (kas) zodat je schildpadje bij slecht weer kan opwarmen en een nachthok om da nacht of kouder, vochtige dagen in door te brengen. dit kan al dan niet verwarmd worden met een gloeilamp of een spot. zorg ook voor een schaduwplekje voor de warme, zonnige dagen.
-voor de winterslaap wacht je best tot het diertje 2 tot 3 jaar oud is, je kan het buiten laten slapen, maar let dan wel goed op, het mag er niet vriezen en ook niet warmer vaorden dan 8°C, let ook op grondwater, zorg dat er geen ratten of muizen bij kunnen.
je kon je schildpadje ook laten overwinteren in de kelder, schuur, koele zolder of ijskast. let dus wel op die temperaturen en zorg voor voldoende luchtvochtigheid, dit kan je bijvoorbeeld doen door een schaaltje water in de ijskast te zetten. open dagelijks de deur zodat er verse lucht binnen kan.
de winterslaap duurt van november of december tot half maart fo april.
is het diertje jonger dan 2 of 3 jaar laat het dan binnen in een verwarmd terrarium zitten (in de winter)
-griekse landschildpadden zijn goede ontsnappers, zorg dat je de omheining diep genoeg in de gron graaft (30 tot 50 cm)
-een gloeilampje van 40 watt voor de verwarming van het binnenterrarium en/of hetr nachthok is aan te raden.
houd het terrarium ook steeds aan één kant vochtig, dit om bultvorming te voorkomen.
-als je het diertje buiten gaat houden vermoed ik dat dit op gewone aarde zal zijn. potgrond houd het vocht te lang vast en dan wordt het te modderig. zoals gezegt kunnen er enkele stenen bij of houdsnippers als dit gewenst is.
-geef het schildpadje te eten op een plattesteen of dergelijke zodat hij/zij niet te veel bodembedekking binnenkrijgt.
voila, als me nog iets te binnen schiet laat ik het je meteen weten.
aan andere forumleden: verbeter me indien nodig en vul aan indien nodig