|
Post by nielske on Apr 18, 2007 20:48:30 GMT 1
kan dat kwaad als er mieren bij mijn landschildpadjes zitten?
|
|
|
Post by lenwe on Apr 28, 2007 15:12:28 GMT 1
mieren zijn vervelend natuurlijk, maar als het er niet veel zijn zou ik me geen zorgen maken. als er echt een mierennest is (en zo dus waarschijnlijk ook veel mieren), kan je schildpadje er misschien wel last van ondervinden. enkele beten zullen wel mogelijk zijn. maar wat doe je aan die mieren? veel kan je er niet aan doen, misschien kokend water over gieten. ik zou vooral geen gif gebruiken, kan schade toebrengen aan je diertjes maar zo ver was je waarschijnlijk ook al wel.
|
|
|
Post by theo on May 12, 2007 15:48:17 GMT 1
Sorry ben een tijd niet aanwezig geweest maar;
Mieren in de buurt van de schildpadden ben benieuwd wie het langste overleeft, denk dat de mieren het wel uit hun hoofd laten de schildpadden lastig te vallen, een groter probleem is het nest, als dit onder tegels zit kan het een verzakking te weeg brengen.
Kokvocht van aardappelen is een goed middel om mieren te verdrijven op een tegelpad.
|
|
kurtlippens
New Member
nakweek is het beste bewijs van een goede verzorging!!!
|
Post by kurtlippens on Jun 3, 2007 13:06:04 GMT 1
Mieren kunnen we degelijk een gevaar inhouden voor landschildpadden. Er zijn gevallen bekend van dieren met ontstoken ogen door mierenzuur. De zogenaamde mierenlokdozen bieden uitkomst. Ook het aanplanten van lavendel houdt mieren meestal op afstand
|
|
|
Post by theo on Jun 6, 2007 18:44:02 GMT 1
Een kleine opmerking Kurt,
Lavendel houdt een mier niet tegen, ze kruipen er net zo snel op als op elke andere plant, lavendel weert bladluizen, de "melk" van bladluizen is een voedingsbron voor de mieren, dus door het gebrek aan bladluis is er een geringer aantal mieren.
Of het ook werkt in de buitenlucht weet ik niet, binnen wil een koper voorwerp waar oxide op aanwezig is nogwel eens helpen.
|
|
|
Post by lenwe on Jun 7, 2007 18:18:51 GMT 1
je kan inderdaad eens proberen of het helpt om kleingeld te leggen, maar buiten heeft dat volgens mij niet echt veel effect. ik heb dit ook al wel geprobeerd en er was maar weinig resultaat.
|
|
|
Post by jarnohogeboom on Nov 10, 2007 23:39:52 GMT 1
Landschildpadden kunnen gestrest raken van een mierennest. Zeker als deze dichtbij hun rust/slaapgedeelte is.
Jarno.
|
|