|
Post by nielske on Jun 29, 2006 21:43:57 GMT 1
Ik zou graag eens weten wat een landschildpad allemaal mag eten? Anders zou ik altijd het zelfde eten moetten geven, en dat is toch ook niet leuk.
|
|
|
Post by lenwe on Jun 30, 2006 11:15:06 GMT 1
dit kan je ze wel geven:
aardappel (al dan niet gekookt) , aardbeien, andijvie, appel (geen pitte wegen gif), banaan, bloemkool, boerenkool, boontjes, boterbloemen, bramen, courgette, druiven, erwten, frambozen, herderstasje, ijsbergsla, kersen, kiwi, klaver, komkommer, krenten, maïs, mandarijn, meelwormen, meloen, melkdistel, paardebloem en bladeren, paprika, peer, perzik, rozijnen, tomaat, veldsla, vogelmuur, worteltjes, witlof (zijn de mijne zot van), vetplanten (alle sedum soorten) en weegbree.
geef wel niet te veel fruit, hierin zitten teveel suikers!!! maximum verhouding van fruit 7-10% van het voedsel. zeker nier meer.
|
|
|
Post by nielske on Jun 30, 2006 23:09:47 GMT 1
bedankt ke wist niet da je zo veel kon geven en mag je ook nog klaprozen geven
|
|
|
Post by lenwe on Jul 1, 2006 16:52:02 GMT 1
ja, klaproor en rozenblaadjes kunnen ook nog. geen probleem.
|
|
|
Post by theo on Jul 6, 2006 19:47:21 GMT 1
Lenwe je maakt een foutje jongen
Aardappels mogen nooit, noch gekookt noch rauw, het is familie van de nachtschade's.
Ik weet wel dat de grootste concentratie solanine direkt onder de schil zit maar hoeveel moet je er afschillen voor dat de concentratie niet te hoog is voor een schildpad.
De makkelijkste regel is voor dit soorten is dat nachtschade knollen en planten niet mogen, de meeste vruchten mogen wel met uitzondering van de aubergine.
Tomaat en paprika moeten geheel rijp zijn.
Theo
|
|
|
Post by lenwe on Jul 7, 2006 13:29:53 GMT 1
bedankt theo over het geven van aardappelen heb ik veel tegenstrijdige berichten gelezen. ik denk dat het net zoiets is als het geven van katten- of hondenvoer aan je schildpadje, tegenwoordig geraak je er niet echt meer wijs uit. daarom is het mijn bedoeling de zo juist mogelijke informatie mee te geven. en ook juist daarom ben ik er zeker niet vies van om verbeterd te worden. bedankt
|
|
|
Post by theo on Jul 7, 2006 18:44:43 GMT 1
Blij dat ik iets kan toevoegen aan jou forum en dat we er allemaal van willen leren.
Ik weet van die tegenstrijdig berichten ondanks dat je met feiten aankomt maar ja dat is mens eigen.
Hondenvoer geef ik ook niet aan mijn schildpadden omdat dat niets toevoegt aan de voeding voor schildpadden, kattenbokjes geef ik ze wel in de dagen dat de zon minder schijnt aan de schildpadden die binnen staan maar dat in mate vanwege het grote zout gehalte dat de nieren aan tast.
Theo
|
|
|
Post by lenwe on Jul 9, 2006 13:28:13 GMT 1
jah, die honden - en kattenbrokjes, om aan te sterken of voor maar eens af en toe zal het wel niet zoveel kwaad kunnen zeker. in ieder geval, ik ga het proberen bij groenvoer te houden. dit had ik al eens vermeld onder de tropic van Kurt over honden en kattenvoer.
|
|